// //
سلامت

امیکرون – دوره نهفتگی آن چقدر است و فرد مبتلا تا چند مدت مسری می باشد؟

برای بسیاری از افراد، یکی از دغدغه ها و نگرانی این روزها، تشخیص علائم امیکرون و دانستن مدت زمان مسری بودن آن است. اگر تست کرونای فردی مثبت بود یا در معرض فرد مبتلا به اومیکرون قرار گرفتید، دوره کمون چقدر است و فرد تا چه مدت ممکن است مسری باشد؟

در ماه های اخیر، موارد ابتلا به کرونا ویروس در سراسر جهان افزایش یافته است. امیکرون سریعتر از هر بیماری همه گیر ثبت شده دیگری، گسترش می یابد.

در ادامه این مطلب به علائم امیکرون خواهیم پرداخت و اشاره خواهیم کرد که پس از ابتلا تا چه مدت در برابر آن ایمنی خواهیم داشت.

علائم امیکرون کدامند؟

بر اساس یافته‌ها، به نظر می‌رسد که عفونت امیکرون برای اکثر افراد باعث بیماری خفیف می‌شود، اما ممکن است علائم شدیدتری نیز داشته باشد.

شواهد نشان می دهند که امیکرون ممکن است نسبت به نوع دلتا و سویه اصلی کووید-۱۹ آسیب کمتری به ریه ها وارد کند.

علائم امیکرون عبارتند از:

مصرف پاراستامول (استامینوفن) و استراحت زیاد، به کاهش اثرات عفونت امیکرون کمک می کند.

علائم امیکرون معمولا چقدر طول می کشد؟

مانند سایر سویه‌های کووید-۱۹، علائم امیکرون معمولا ظرف چند روز از بین می‌رود.

علائمی که در بیماران مبتلا به امیکرون ظاهر می شود در مقایسه با علائم نوع بسیار خطرناک ویروس کرونای نوع دلتا، بسیار خفیف است. بیماران معمولا با درد عضلانی، بدن درد، سردرد و کمی خستگی به پزشک مراجعه می‌کنند.

معمولا بعد از حدود پنج روز، علائم امیکرون به طور کلی برطرف می شود.

آنتی بادی ها تا چه زمان در بدن باقی می مانند؟

آنتی بادی های امیکرون در ۸۸ درصد موارد حداقل شش ماه در بدن باقی می مانند. علاوه بر این، پس از سپری شدن این دوره شش ماهه، نرخ ایمنی به ۷۴ درصد کاهش می یابد.

با توجه به مطالعاتی که بر روی افراد آلوده انجام شد، مشخص گردید که این افراد دارای آنتی بادی هایی می باشند که پس از غلبه بر ویروس، مقاومت بیشتری نسبت به ویروس ایجاد می کنند.

اثربخشی واکسن علیه امیکرون

واکسن‌ها تا حدودی در برابر گونه  دلتا و اومیکرون مؤثر هستند، اما توصیه می شود که تزریق دوز سوم واکسن کرونا (دوز بوستر یا یادآور) را جدی بگیرید تا محافظت بیشتری در برابر ویروس ایجاد شود.

دوره نهفتگی امیکرون چقدر است و فرد مبتلا تا چند مدت مسری می باشد؟

CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) ماه های گذشته دستورالعمل جدیدی در رابطه با زمان ایزوله سازی و قرنطینه صادر کرد، زیرا به گفته برخی کارشناسان در عفونت امیکرون، افراد در بازه زمانی کوتاه تری ویروس را پخش می کنند.

از زمانی که فردی در معرض کووید قرار می‌گیرد تا ابتلا به عفونت، مدت زمان کمتری برای بروز علائم امیکرون لازم است و فرد زودتر به عفونت مبتلا می شود. همچنین برای بسیاری از افراد زمان کمتری برای بهبود نیاز است. دلیل این امر، واکسینه شدن بیشتر افراد است.

براساس گفته های CDC شواهد رو به رشد نشان می دهد انتقال ویروس کرونا اغلب یک تا دو روز قبل از شروع علائم امیکرون و در طی دو تا سه روز پس از آن اتفاق می افتد.

مطالعات نشان می دهند که بعد از گذشت هفت روز، عملا هیچ خطری برای انتقال وجود ندارد. خطر بیماری زایی امیکرون در این مدت زمان پنج تا هفت روزه، بسته به اینکه افراد واکسینه شده باشند یا خیر و داشتن بیماری های زمینه ای و غیره، متفاوت است.

طبق دستورالعمل اخیر CDC، علائم کووید می تواند بین ۲تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، ظاهر شود.

بر اساس این دستورالعمل، افرادی که در مجموع حداقل ۱۵ دقیقه در یک دوره ۲۴ ساعته در فاصله ۲ متری از فرد مبتلا به کووید بوده اند، در صورت عدم واکسیناسیون، یا گذشت بیش از شش ماه از دومین دوز واکسن، باید به مدت پنج روز قرنطینه شوند.

پس از پایان این دوره، باید به مدت پنج روز دیگر همچنان از ماسک استفاده کنند.

افرادی که هم به طور کامل واکسینه شده و هم دوز سوم را دریافت کرده اند، در صورت تماس نزدیک با فرد مبتلا به کووید، نیازی به قرنطینه ندارند، اما باید حداقل ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، از ماسک استفاده کنند.

همین امر در مورد کسانی که به طور کامل واکسینه شده اند و هنوز واجد شرایط دریافت دوز سوم واکسن نیستند نیز صدق می کند.

در پایان دوره، اگر علائمی نداشتید، می توانید به فعالیت های عادی بازگردید، اما باید حداقل پنج روز، حتی در خانه در کنار دیگران، ماسک بزنید.

اگر پس از پنج روز ایزوله شدن همچنان علائم دارید، تا بهبودی کامل در خانه بمانید و باید حداقل تا پنج روز ماسک بزنید.

آیا ابتلای مجدد به امیکرون امکان پذیر است؟

آیا ممکن است فردی که اکنون به امیکرون مبتلا شده بتواند دوباره به همان سویه ویروس مبتلا شود؟ به گفته کارشناسان بهداشت عمومی، پاسخ این سوال هنوز دقیقا مشخص نیست.

معمولا برای حدود ۳ماه یا بیشتر پس از آلوده شدن فردی به سویه خاصی از کووید، احتمال ابتلای مجدد به آن سویه بسیار کم است.

بر اساس تجربه، انتظار می رود اگر فردی که یک بار علائم امیکرون را تجربه کرده، احتمالا در چند ماه آینده دوباره به آن مبتلا نخواهد شد، اما اطلاعات در مورد امیکرون بسیار کمتر است.

برخی متخصصان بر این باورند که احتمال آلودگی مجدد به این عفونت وجود دارد. بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در کنار واکسیناسیون، الزامی می باشد.

منبع: nbcchicago

معصومه عسکری

معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی مانند علوم زیستی، پزشکی و رژیم غذایی می نویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *