// //
سلامت

اسلیو معده – هر آنچه باید در مورد جراحی اسلیو معده و معایب و مزایای آن بدانید

گاسترکتومی یا اسلیو معده، یک روش جراحی برای کاهش وزن است. این روش معمولا به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپراسکوپی شامل قرار دادن ابزارهای کوچک از طریق چندین برش کوچک در بالای شکم است. در طول جراحی اسلیو معده، حدود ۸۰٪ از معده برداشته می شود و قسمتی از معده به صورت لوله ای به اندازه و شکل موز باقی می ماند.

کاهش اندازه معده، مقدار غذایی که فرد می تواند مصرف کند را محدود می کند. علاوه بر این، این روش موجب تغییرات هورمونی و در نتیجه کاهش وزن می شود. همین تغییرات هورمونی به تسکین مشکلات مرتبط با اضافه وزن مانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی نیز کمک می کند.

چرا باید جراحی اسلیو معده انجام شود؟

اسلیو معده برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن، از جمله موارد زیر انجام می شود:

جراحی اسلیو معده معمولا تنها در صورت ناموفق بودن کاهش وزن با استفاده از روش های بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی انجام می شود.

به طور کلی، جراحی اسلیو معده می تواند برای افراد با شرایط زیر، گزینه ای مناسب باشد:

  • افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها ۴۰ یا بیشتر (چاقی شدید) است.
  • افرادی که دارای BMI 35 تا ۳۹.۹ (چاقی) بوده و یک مشکل جدی مرتبط با وزن دارند، مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا یا آپنه خواب شَدید. در برخی موارد، اگر  BMIفرد  30 تا ۳۴ بوده و مشکلات سلامتی جدی در رابطه با وزن داشته باشد، ممکن است فرد واجد شرایط برای انجام برخی از انواع جراحی کاهش وزن گردد.

فرد همچنین باید مایل به ایجاد تغییرات دائمی برای داشتن یک سبک زندگی سالم باشد. افرادی که تحت جراحی اسلیو معده قرار می گیرند، باید بر تغذیه درست، سبک زندگی و رفتار و مشکلات سلامتی خود نظارت داشته باشند.

خطرات اسلیو معده

مانند هر عمل جراحی بزرگ دیگر، اسلیو معده، هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت خطرات بالقوه ای برای سلامتی دارد.

خطرات مربوط به اسلیو معده می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خون ریزی بیش از حد
  • عفونت
  • واکنش های نامطلوب به بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ریوی یا تنفسی
  • نشتی از قسمت بریده شده معده

خطرات و عوارض طولانی مدت جراحی اسلیو معده می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • انسداد دستگاه گوارش
  • فتق
  • رفلاکس معده
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
  • سوء تغذیه
  • استفراغ

به ندرت، عوارض اسلیو معده می تواند کشنده باشد.

چگونه باید برای جراحی اسلیو معده آماده شد؟

در هفته های منتهی به عمل جراحی، ممکن است از فرد خواسته شود که برنامه ورزشی و  فعالیت بدنی را شروع کرده و مصرف دخانیات را متوقف کند.

درست قبل از عمل، ممکن است فرد محدودیتی برای خوردن و آشامیدن و داروهای مورد استفاده داشته باشد.

در حین جراحی اسلیو معده چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

اسلیو معده در بیمارستان انجام می شود. بسته به میزان بهبودی فرد، اقامت در بیمارستان ممکن است یک تا دو شب طول بکشد.

در طول عمل

نوع و روش جراحی، به وضعیت فردی و شیوه های بیمارستان یا پزشک بستگی دارد. برخی از روش های جراحی های اسلیو معده با برش های بزرگ (باز) سنتی در شکم انجام می شود. اما اسلیو معده معمولا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، که شامل قرار دادن ابزارهای کوچک از طریق چندین برش کوچک در بالای شکم است.

قبل از شروع جراحی به فرد بیهوشی عمومی داده می شود.

برای انجام اسلیو معده، جراح یک برش باریک ایجاد می کند و قسمت بزرگتر و خمیده معده را برمی دارد.

جراحی معمولا یک تا دو ساعت طول می کشد. پس از عمل جراحی، فرد در اتاق ریکاوری بیدار می شود تا کادر پزشکی او را برای هر گونه عارضه تحت نظر قرار دهند.

بعد از عمل

بعد از انجام اسلیو معده، رژیم غذایی فرد با مایعات بدون قند و بدون کربنات در هفت روز اول شروع می شود، سپس به مدت سه هفته با مصرف غذاهای پوره شده و در نهایت تقریبا چهار هفته پس از جراحی با مصرف غذاهای معمولی ادامه می یابد. فرد باید مصرف دوبار در روز مولتی ویتامین، یکبار در روز مکمل کلسیم و یکبار در ماه تزریق ویتامین B-12 را به صورت مادام العمر انجام دهد.

در چند ماه اول پس از عمل جراحی کاهش وزن، برای چک کردن سلامت خود، معاینات مکرر پزشکی خواهید داشت.

با واکنش بدن به کاهش سریع وزن در سه تا شش ماه اول پس از گاسترکتومی یا جراحی اسلیو معده، ممکن است تغییراتی را تجربه کنید، از جمله:

  • بدن درد
  • احساس خستگی مشابه آنفولانزا
  • احساس سرما
  • خشکی پوست
  • نازک شدن و ریزش مو
  • تغییرات خلق و خوی

نتیجه جراحی اسلیو معده

گاسترکتومی یا همان اسلیو معده می تواند باعث کاهش وزن طولانی مدت شود. میزان کاهش وزن به تغییر عادات زندگی فرد بستگی دارد. این امکان وجود دارد که در عرض دو سال تقریبا ۶۰ درصد یا حتی بیشتر، از وزن اضافی را کاهش دهید.

جراحی گاسترکتومی یا اسلیو معده همچنین می تواند توانایی فرد را در انجام فعالیت های روزمره بهبود بخشد و به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

چه زمانی این جراحی کاهش وزن جواب نمی دهد؟

این امکان وجود دارد که پس از عمل جراحی کاهش وزن، کاهش وزن صورت نگیرد یا وزن از دست رفته دوباره بازگردد. اگر تغییرات سبک زندگی توصیه شده را رعایت نکنید، افزایش وزن مجدد می تواند رخ دهد. به عنوان مثال، اگر به طور مکرر غذاهای پرکالری مصرف کنید، ممکن است کاهش وزن درست نداشته باشید. برای جلوگیری از افزایش وزن، باید تغییرات سالم و دائمی را در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشید.

مهم است که همه ملاقات ها و نوبت های برنامه ریزی شده خود را بعد از جراحی کاهش وزن رعایت کنید تا پزشک بتواند پیشرفت شما را زیر نظر داشته باشد. اگر متوجه شدید که در حال کاهش وزن نیستید یا بعد از جراحی دچار عوارض شُدید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع: mayoclinic

معصومه عسکری

معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی مانند علوم زیستی، پزشکی و رژیم غذایی می نویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *