// //
سلامت

کاهش وزن سریع – بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع کدامند؟

کاهش وزن می تواند یک کار طاقت فرسا و زمان‌بر به نظر برسد. این امر مخصوصا زمانی که در ابتدای راه هستید و بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع را نشناشید، صدق می کند. برای کاهش وزن سریع، باید در کنار تمرینات ورزشی، تغییراتی در سبک زندگی خود نیز ایجاد کنید. خبر خوب این است که کاهش وزن سریع آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده نیست. با گنجاندن چند تمرین ورزشی آسان در روتین خود می توانید وزن کم کنید. در این مقاله، انواع ورزش های موثر برای کاهش وزن سریع را به اشتراک می گذاریم.

بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع

ورزش مهمترین عامل کاهش وزن است.  تنها مدت زمانی که صرف ورزش می کنید مهم نیست، بلکه نوع ورزشی که انجام می دهید نیز اهمیت دارد. دو نوع اصلی از بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع، ورزش هوازی (کاردیو) و ورزش قدرتی می باشد. هنگامی که این دو نوع ورزش با هم ترکیب شوند، می توانند سریع تر و موثر تر وزن کم کنید.

بخوانید: آیا کاهش وزن بدون ورزش ممکن است؟ چه غذاهایی باید خورد

۱۱ نمونه از بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع عبارتند از:

تمرینات هوازی

هوازی

برای کاهش وزن، تمرینات هوازی عنصر کلیدی هستند. این نوع ورزش به شما کمک می کنند در حین و بعد از تمرین کالری و چربی بسوزانید. انواع مختلفی از تمرینات هوازی وجود دارد، اما بهترین نوع برای کاهش وزن، ورزش هایی هستند که ضربان قلب را بالا برده  و آن را برای مدت طولانی بالا نگه می دارند.

چند نمونه از بهترین ورزش های هوازی برای کاهش وزن سریع:

  • دویدن با سرعت ثابت به مدت ۳۰ دقیقه
  • دویدن به مدت ۲۰ دقیقه و سپس پیاده روی به مدت ۱۰ دقیقه، سپس چهار بار تکرار این چرخه
  • طناب زدن به مدت ۱۵ دقیقه
  • شنا کردن به مدت ۳۰ دقیقه

تمام ورزش های هوازی یکسان نیستند. شدت تمربنات هوازی می تواند زیاد، متوسط یا کم باشد. انتخاب شدت تمرینات هوازی به عوامل مختلفی از جمله سطح تناسب اندام فعلی و میزان وزنی که می خواهید کم کنید، بستگی دارد.

تمرینات قدرتی

حرکت_بِرپی

علاوه بر تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی نیز برای کاهش وزن سریع بسیار مهم است. تمرینات قدرتی کمک می کند حتی پس از پایان تمرین، چربی و کالری بسوزانید. علاوه بر این به عضله سازی کمک کرده و می تواند میزان متابولیسم را افزایش دهد. این امر کمک کند کالری بیشتری در طول روز بسوزانید.

انواع مختلفی از تمرینات قدرتی وجود دارد، اما بهترین نوع برای کاهش وزن سریع آنهایی هستند که از تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) استفاده می کنند. تمرینات HIIT شامل دوره های کوتاهی از فعالیت شدید و به دنبال آن دوره های استراحت کوتاه هستند. این نوع تمرینات در سوزاندن چربی و کالری بسیار موثر است.

چند نمونه از تمرینات HIIT می توانید برای کاهش وزن سریع:

  • انجام حرکت بِرپی (نوعی حرکت ورزشی که کل بدن را درگیر می‌کنند) به مدت ۳ دقیقه
  • انجام حرکت پروانه به مدت ۳ دقیقه
  • دویدن در جا به مدت ۳ دقیقه
  • انجام حرکت شنا به مدت ۱ دقیقه
  • دراز و نشست به مدت ۱ دقیقه

تمرینات HIIT می توانند سخت باشند، اما بسیار موثر هستند. اگر در انجام تمرینات قدرتی تازه کار هستید، بهتر است تمرینات قدرتی با شدت کمتر را انتخاب کنید.

تمرینات بوت کمپ (Boot Camps)

بوت کمپ یکی از بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع و راه عالی برای رسیدن به تناسب اندام است. تمرینات بوت کمپ معمولا شامل ترکیبی از تمرینات هوازی (کاردیو) و تمرینات قدرتی هستند.

بوت کمپ یک تمرین گروهی در هوای آزاد زیر نظر مربی است اما می توان آن را در خانه یا در باشگاه نیز انجام داد و معمولا حدود یک ساعت طول می کشد.

اگر به دنبال یک تمرین با شدت بالا هستید که به کاهش وزن سریع شما کمک کند، بوت کمپ یک گزینه عالی است.

بوکس

بوکس یک راه عالی برای تناسب اندام و کاهش وزن سریع است. این ورزش یک تمرین هوازی با شدت بالا است که به عضله سازی نیز کمک می کند. بوکس را می توان در خانه یا در باشگاه انجام داد. تحقیقات نشان می دهد که بوکس HIIT می تواند به کاهش چربی و کاهش توده بدن (BMI) در طول زمان کمک کند.

اگر قبلا هرگز ورزش بوکس انجام نداده اید، باید برای انجام حرکات با شدت بالا آماده باشید. بهتر است ابتدا با تمرینات بوکس کاردیو با شدت پایین شروع کنید.

رقصیدن

رقصیدن می تواند راهی شگفت انگیز برای کاهش وزن باشد. رقصیدن یک ورزش با شدت پایین محسوب می شود، بنابراین برای افرادی که مشکلات مفاصل یا مچ پا دارند اما قصد تناسب اندام و کاهش وزن دارند، عالی است.

تمرینات رقص می‌تواند از هر سبکی باشد، اما بهترین آن‌ها تمرین‌هایی هستند که شامل تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) می‌ باشند. رقصیدن راهی عالی برای انجام تمرینات هوازی است و کمک می کند چربی و کالری بیشتری بسوزانید.

اگر به دنبال خلاص شدن از شر چربی شکم و چربی های اطراف بازو خود هستید و میخواهید سایز دور کمرتان را کم کنید، رقصیدن یک ورزش بسیار عالی است.

بخوانید: این اسموتی موز به آب کردن چربی شکم کمک خواهد کرد

یوگا

یوگا یکی از بهترین ورزش ها برای کاهش وزن سریع به خصوص برای افرادی که علاقه ای به ورزش های پرتحرک ندارند، می باشد. یوگا به بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قدرت بدن کمک می کند که همگی برای کاهش وزن مهم هستند.

اگر در یوگا تازه کار هستید، مهم است که با کلاس های مبتدی شروع کنید. انواع مختلفی از یوگا وجود دارد. بسیاری از حرکات یوگا می توانند به کاهش وزن کمک کنند، مانند حالت مثلث، حالت صندلی و پلانک.

ورزش تاباتا (Tabata)

تاباتا یک تمرین اینتروال با شدت بالا (HIIT) است که شامل ۲۰ ثانیه فعالیت شدید و سپس ۱۰ ثانیه استراحت است. تمرینات تاباتا را می توان با هر نوع ورزشی انجام داد، اما معمولا با تمرینات هوازی انجام می شود.

تمرینات تاباتا یک راه عالی برای سوزاندن چربی و کالری هستند. اگر به دنبال یک تمرین سریع و با شدت بالا هستید که به کاهش وزن شما کمک کند، تاباتا یک گزینه عالی است.

کراس فیت (CrossFit)

کراس فیت یکی از محبوب ترین تمرینات برای کاهش وزن است. کراس فیت یک ورزش با شدت بالاست که شامل انواع تمرینات، مانند بلند کردن وزنه، اسکات، و برپی می باشد. کراس فیت برای بهبود تناسب اندام طراحی شده است، بنابراین برای کسانی که می خواهند وزن کم کرده و بدن را تقویت کنند، عالی است.

دویدن

دویدن یک راه عالی برای کاهش وزن و تناسب اندام است. دویدن یک تمرین هوازی با شدت بالا است که به سوزاندن چربی و کالری کمک می کند.

اگر در دویدن تازه کار هستید، قبل از اینکه به تدریج سرعت خود را افزایش دهید، با چند دقیقه پیاده روی شروع کنید. دویدن یک تمرین با شدت بالا است، بنابراین باید بدن خود را برای آن آماده کنید. گرم کردن مناسب قبل از دویدن بسیار مهم است. بهتر است برخی از تمرینات هوازی مانند پیاده روی و یوگا را تا زمانی که برای تمرینات با شدت بالا آماده شوید، ترکیب کنید.

شنا کردن

شنا یک راه عالی برای کاهش وزن و عضله سازی است. این یک تمرین برای کل بدن است که به ایجاد قدرت و سوزاندن چربی کمک می کند. مانند بسیاری از تمرینات با شدت پایین، شنا برای افرادی که مشکلات مفصلی دارند، راه بسیار خوبی برای کاهش وزن است.

ورزش تای چی (Tai Chi)

ورزش تای چی

تای چی یک ورزش با شدت پایین است که به بهبود تعادل و انعطاف پذیری کمک می کند. این ورزش یک انتخاب عالی برای افرادی است که می خواهند وزن کم کنند، زیرا موجب کالری سوزی شده و در عین حال سلامت کلی را نیز بهبود می بخشد.

تای چی به کاهش استرس و اضطراب و همچنین به افزایش انعطاف پذیری و تعادل کمک می کند. تای چی که در اصل برای دفاع شخصی ساخته شده بود، به شکلی از ورزش تبدیل شده است که اکنون برای کاهش استرس و انواع دیگر مشکلات سلامتی استفاده می شود.

منبع: betterme

معصومه عسکری

معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی مانند علوم زیستی، پزشکی و رژیم غذایی می نویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *