// //
سلامت

درد کنار زانو و درمان آن – چرا درد کنار زانو بسیار شایع است؟

درد میانی یا درد کنار زانو دردی است که در قسمت داخلی زانو ایجاد می‌شود و برخی از شرایط و بیماری ها می‌تواند عامل آن باشد.

تعدادی ساختار در قسمت داخلی زانو وجود دارد و مشکل در هر یک از این ساختارها می تواند باعث درد کنار زانو شود.

علائم درد قسمت میانی زانو ممکن است به تدریج در طول زمان یا به طور ناگهانی پس از آسیب زانو ایجاد شوند. این درد می تواند درد شدیدی ایجاد کرده و موجب محدودیت در حرکت شود.

درد کنار زانو بسیار شایع است، زیرا ضعف و یا سفتی عضلانی (که بسیار رایج هستند) می‌تواند نحوه حرکت زانو را تغییر دهد.

بخوانید: تزریق کورتیزون ، داروی تسکین درد مفصل ران و زانو خطرناک تر از آن است که تصور می کنید

چه چیزی باعث درد کنار زانو می شود؟

شایع ترین علل درد قسمت میانی زانو عبارتند از:

درد کنار زانو به علت پارگی MCL

پارگی MCL شایع ترین علت درد کنار زانو در افراد زیر ۵۰ سال است. در پارگی MCL، همه یا برخی از رباط های جانبی در سمت داخلی زانو آسیب می بینند.

پارگی MCL یکی از شایع‌ترین آسیب‌های داخلی زانو در هنگام ورزش است که معمولا از طریق نیروی وارده از قسمت بیرونی زانو یا چرخاندن زانو در حالی که پا روی زمین ثابت است، ایجاد می شود.

علائم معمول پارگی MCL عبارتند از:

  • درد میانی یا درد کنار زانو: به ویژه هنگام خم کردن زانو، راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها یا ورزش کردن
  • تورم: کبودی و حساسیت روی رباط آسیب دیده
  • بی ثباتی زانو: زانو ممکن است خالی کند، به خصوص با حرکات پیچشی
  • سفتی زانو: حرکت زانو ممکن است محدود باشد

بسته به میزان آسیب رباط، سه درجه پارگی MCL (خفیف، متوسط یا شدید)وجود دارد، و درمان به صورت ترکیبی معمولا شامل استفاده از زانوبند، ورزش و فیزیوتراپی است.

پارگی منیسک داخلی

یکی دیگر از علل شایع درد میانی زانو، پارگی غضروف در قسمت داخلی مفصل زانو است که به منیسک معروف می باشد. پارگی غضروف یکی از علل شایع درد کنار زانو است.

علائم پارگی منیسک به ۲ صورت ایجاد می شود:

  • به طور ناگهانی: معمولا به دلیل پیچ خوردن یا وارد شدن نیرویی از طریق زانو
  • به تدریج: در طی چند هفته یا چند ماه به دلیل ساییدگی و پارگی زانو

ویژگی‌های معمول پارگی منیسک داخلی شامل درد کنار زانو، تورم، قفل شدن، بی‌ثباتی و مشکل در صاف کردن ساق پا است. علائم معمولا با راه رفتن، دویدن، چمباتمه زدن و استفاده از پله ها، به ویژه بالا رفتن، بدتر می شوند.

درمان آسیب میانی زانو در MCL معمولا شامل استراحت، استفاده از یخ، بالا نگه داشتن زانو، تمرینات تقویتی و کششی و فیزیوتراپی است. اگر رباط به طور کامل پاره شود، ممکن است برای ترمیم آسیب به جراحی لازم باشد.

بورسیت پس آنسرین

التهاب بورسیت پس آنسرین (یک کیسه کوچک پر از مایع که اصطکاک را کاهش می دهد) می تواند باعث درد کنار زانو شود.

درد کنار زانو ناشی از بورسیت پس آنسرین معمولا با خم شدن زانو و ورزش و همچنین هنگام بالا رفتن از پله ها بدتر می شود. این بیماری بیشتر زنان میانسال دارای اضافه وزن یا دوندگان و شناگران را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان معمولا شامل ترکیبی از استراحت، کمپرس یخ، تمرینات کششی و تقویتی برای کاهش درد میانی زانو و بازیابی ثبات در زانو است. در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق کورتیکواستروئید یا حتی جراحی را توصیه کند.

درد کنار زانو به علت آرتروز زانو

ساییدگی و پارگی غضروف پوشاننده سمت داخلی مفصل ناشی از آرتریت، شایع ترین علت درد میانی زانو در افراد بالای ۵۰ سال است.

آرتروز به دلیل زوایای مفصل ران، زانو و مچ پا بیشتر در قسمت داخلی زانو شایع است. علائم معمولا به تدریج ایجاد می شوند و شامل سفتی صبحگاهی مفاصل، درد داخلی زانو، تورم، صدا دادن، ساییدن و سفتی زانو هستند. درد کنار زانو ناشی از آرتروز پس از استراحت طولانی مدت و در هوای سرد بدتر می شود.

آرتروز بر اساس میزان آسیب دیدگی مفصل به سه مرحله خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می شود. درمان آرتروز زانو به شدت علائم بستگی دارد، اما معمولا شامل ورزش، دارو، استفاده از گرما یا یخ، طب سوزنی، تزریق و زانوبند است.

بخوانید: آیا شکستن قولنج باعث آرتروز می شود؟

سندرم پلیکا

یکی از علل غیرمعمول درد کنار زانو، التهاب چین در غشای سینوویال (پلیکا) در سمت داخلی زانو است.

در سندرم پلیکا داخلی معمولا درد و حساسیت در زانو قدامی و میانی وجود دارد و برخی افراد هنگام حرکت دادن زانو متوجه صدای دادن زانو می شوند.

درد داخلی زانو ناشی از التهاب پلیکا معمولا با حرکات مکرر زانو، چمباتمه زدن، استفاده از پله ها و هنگام بلند شدن پس از مدتی نشستن یا دراز کشیدن بدتر می شود.

معمولا ترکیبی از تمرینات زانو، داروهای ضد التهاب، استراحت و کمپرس یخ برای کاهش درد و التهاب میانی زانو کافی است، اما در موارد شدید، ممکن است برای برداشتن پلیکای آسیب دیده به جراحی لازم باشد.

چرا درد قسمت میانی زانو بسیار شایع است؟

آسیب های میانی زانو رایج هستند زیرا ضعف و یا سفتی عضلانی (که بسیار رایج هستند) می‌تواند نحوه حرکت زانو را تغییر دهد.

تنها داشتن درد زانو، لزوما به معنای وجود مشکل در قسمت داخلی مفصل زانو نیست. درد می تواند از قسمت های مختلفی مانند کشکک (کلاهک زانو) یا حتی قسمت پایینی کمر باشد.

به یاد داشته باشید، با شروع جدیدی هر دردی، همیشه باید به پزشک مراجعه کنید.

بخوانید: دلیل صدا دادن مفصل لگن در حین دراز نشست چیست؟ آیا می تواند خطرناک باشد؟

منبع: knee-pain-explained

معصومه عسکری

معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی مانند علوم زیستی، پزشکی و رژیم غذایی می نویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *