// //
سلامت

شایعات و حقایق مربوط به ویروس کرونای جدید

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، موجب شیوع بیماری COVID-19 شده است که از دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین آغاز شده و در کشورهای دیگر رواج یافته است. در ۳۰ ژانویه سال ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع این بیماری را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. افرادی که به کروناویروس جدید مبتلا می شوند ممکن است علائم خفیفی مانند سرفه یا تب و یا در موارد جدی تر علائمی مانند ذات الریه داشته باشند.

قطعا شما نیز نگران سلامتی خود و خانواده خود هستید. این روزها اطلاعات زیادی در بین مردم و شبکه های اجتماعی در گردش است، بنابراین مهم است که بدانیم چه چیزی صحیح و چه چیزی نادرست است.

برای کمک به رفع این سردرگمی، در اینجا به بررسی مطالب اشتباه و شایعه های متداول موجود می پردازیم. لازم به ذکر است که این اطلاعات از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) گرفته شده است.

آیا برای درمان کرونا ویروس جدید (COVID-19) واکسن موجود است؟

در حال حاضر چندین واکسن برای مقابله با بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) ساخته شده است اما از آن جا که واکسینه کردن تمام مردم جهان امری بسیار زمان بر است، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک است.

آیا می توانید با خوردن یا غرغره کردن سفید کننده ها، اسید استیک یا استروئیدها یا استفاده از روغن های اساسی، آب نمک، اتانول یا مواد دیگر، از خود در برابر COVID-19 محافظت کنید؟

هیچ یک از این توصیه ها شما را از ابتلا به COVID-19 محافظت نمی کند، و برخی از این روش ها ممکن است خطرناک باشند. بهترین راه های محافظت از خود در برابر این ویروس (و سایر ویروس ها) عبارتند از:

  • شستن مرتب دست ها با استفاده از صابون و آب گرم
  • جلوگیری از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند و عطسه یا سرفه می کنند
  • پوشیدن ماسک
  • فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از شرکت در دورهمی های خانوادگی

علاوه بر این، با سرفه کردن درون دستمال یا آستین لباستان و در خانه ماندن، از سرایت میکروب ها خودداری کنید.

آیا کرونا ویروس جدید عمدا توسط انسان ها ایجاد و در دنیا منتشر شده است؟

ویروس ها می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. گاهی اوقات، شیوع بیماری هنگامی اتفاق می افتد که ویروسی که در یک حیوان مانند خوک، خفاش یا پرنده شایع است تغییر کرده و به انسان منتقل شود. احتمال دارد کرونا ویروس جدید به این شکل بوجود آمده باشد.

نوشته مرتبط: چگونه یک سیستم ایمنی قوی داشته باشیم؟

آیا سفارشات یا خرید کالای ارسال شده از چین، فرد را بیمار می کند؟

 محققان در حال مطالعه کرونا ویروس جدید هستند تا در مورد چگونگی ابتلا مردم به آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. طبق اطلاعات موجود تا زمان انتشار این نوشته، دانشمندان خاطر نشان كردند كه بیشتر ویروس ها مانند این ویروس نمی توانند مدت خیلی طولانی روی سطوح زنده بمانند، بنابراین احتمالا COVID-19 را از بسته هایی كه برای روزها یا هفته ها در حال سفر بودند، دریافت نمی كنید. این بیماری به احتمال زیاد توسط قطرات عطسه یا سرفه فرد آلوده منتقل می شود، اما هر روز اطلاعات بیشتری در دست خواهد بود.

آیا ماسک شما را از COVID-19 محافظت می کند؟

برخی از مدل های ماسک های تنفسی مناسب و حرفه ای (مانند N95) می توانند از افرادی که در بیمارستان ها و مراکز مراقبت های بهداشتی از بیماران آلوده مراقبت می کنند، محافظت کنند. اما برای عموم مردم، پوشیدن ماسک های جراحی یکبار مصرف، توصیه می شود.

به گفته متخصصان، این ماسک ها ممکن است از شما در برابر قطرات بزرگ محافظت کنند، اما آن ها کاملا مناسب نیستند و ممکن است اجازه دهند قطرات ریزتر و آلودگی، به بینی، دهان یا چشم ها وارد شوند. از این رو باید علاوه بر استفاده از ماسک های استاندارد، حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

آیا دستگاه های خشک کن دست، در کشتن کرونا ویروس جدید موثر هستند؟

خیر. خشک کن های دستی در از بین بردن کرونا ویروس جدید موثر نیستند. برای محافظت از خود در برابر کرونا ویروس جدید، شما باید مرتبا دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن ها را با آب و صابون بشویید. پس از تمیز کردن دستان، باید آن ها را با استفاده از حوله های کاغذی خشک کنید یا صبر کنید تا بصورت طبیعی و بدون نیاز به حوله در هوا کاملا خشک شود.

نوشته مرتبط: بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) و پاسخ به سوالات رایج در رابطه با آن

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر موثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به دلیل عفونت کروناویروس جدید تب دارند (یعنی درجه حرارت بدن بالاتر از حد طبیعی است)، مؤثر هستند.

با این حال، آن ها نمی توانند افرادی را که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نیستند، تشخیص دهند. این امر به این دلیل است که بین ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد تا افرادی که آلوده می شوند بیمار شده و دچار تب شوند.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر به تمام بدن می تواند کرونا ویروس جدید را از بین ببرد؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر به بدن شما ویروس هایی را که قبلا وارد بدن شده اند، از بین نمی برد. اسپری چنین موادی می تواند برای لباس یا غشاهای مخاطی (یعنی چشم، دهان) مضر باشد. توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر می توانند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشند، اما لازم است طبق توصیه های مناسب از آن ها استفاده شود.

آیا حیوانات خانگی می توانند کرونا ویروس جدید را گسترش دهند؟

همیشه بهتر است بعد از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با آب و صابون بشویید. این کار شما را در برابر باکتری های متداول مانند اشرشیا کولای (E.coli) و سالمونلا (Salmonella) محافظت می کند که می توانند از حیوانات خانگی به انسان ها منتقل شوند.

آیا واکسن های ضد ذات الریه شما را در برابر کرونا ویروس جدید محافظت می کنند؟

خیر. واکسن های ضد ذات الریه، مانند واکسن پنوموکوکی و واکسن هموفیلوس، آنفلوانزا نوع B  (Hib)، در برابر کرونا ویروس جدید محافظت ایجاد نمی کنند.

این ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسن خاص خود نیاز دارد. اگرچه این واکسن ها در برابر کرونا ویروس جدید موثر نیستند، اما واکسیناسیون در برابر بیماری های تنفسی برای محافظت از سلامتی شما بسیار توصیه می شود.

آیا به طور مرتب شستشوی بینی با محلول های نمکی می تواند از بروز عفونت کروناویروس جدید جلوگیری کند؟

خیر. هیچ مدرکی مبنی بر شستشوی منظم بینی با محلول های نمکی وجود ندارد که بتواند از ابتلا به عفونت کرونا ویروس جدید محافظت کند.

شواهد محدودی مبنی بر اینکه شستشوی منظم بینی با محلول نمکی می تواند به افراد در بهبودی سریع تر در سرماخوردگی کمک کند، وجود دارد. اما به طور منظم شستشوی بینی برای جلوگیری از عفونت های تنفسی اثبات نشده است.

آیا خوردن سیر می تواند به جلوگیری از عفونت با کرونا ویروس جدید کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد خوردن سیر، مردم را در برابر کرونا ویروس جدید محافظت می کند.

آیا استفاد از روغن کنجد باعث جلوگیری از ورود کرونا ویروس جدید به بدن می شود؟

خیر. روغن کنجد کرونا ویروس جدید را از بین نمی برد. برخی از ضد عفونی کننده های شیمیایی وجود دارند که می توانند کرونا ویروس جدید را بر روی سطوح بکشند. این ها شامل ضد عفونی کننده های مبتنی بر کلر، یا حلال ها، اتانول ۷۵٪، اسید پراستریک و کلروفرم است.

با این حال بوییدن یا استفاده از این مواد روی پوست، نه تنها روش موثری نیست بلکه می تواند خطرناک باشد.

نوشته مرتبط: کروناویروس چیست؟ و چگونه ویروس کرونا در حال گسترش در سراسر جهان است

منابع

hopkinsmedicine

who

معصومه عسکری

معصومه عسکری کارشناس زیست سلولی-مولکولی و میکروبیولوژی، نویسنده ارشد بخش علوم و سلامتی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی مانند علوم زیستی، پزشکی و رژیم غذایی می نویسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *