// //
اخبار علم و تکنولوژی

کشف فعالیت آتشفشانی در مریخ توسط فرودگر اینسایت ناسا

مشاهدات جدید در مریخ شواهدی از فوران آتشفشان طی ۵۰،۰۰۰ سال گذشته را نشان می دهد. این مدت زمان کاملا شگفت آور (در مقیاس های زمین شناسی یا نجومی) می تواند دیدگاه های ما درباره زمین شناسی و به احتمال زیاد زیست شناسی سیاره سرخ را تغییر دهد.

سه تا چهار میلیارد سال قبل از زمان ما، آتشفشان ها از سطح سیاره سرخ فوران می کردند. فوران های کوچکتر و محلی تر، تا سه میلیون سال پیش نیز ادامه داشتند. اما، شواهد اندکی مبنی بر فعالیت آتشفشان های مریخ در دوران ما وجود دارد.

فعالیت آتشفشانی در مریخ طی دوره های نواچیان و هسپریان به اوج خود رسید. به گفته محققان، منطقه Elysium Planitia در مریخ، میزبان بسیاری از گدازه های جوان و شکاف خورده با سنین مختلف بین ۵۰۰ تا ۲.۵ میلیون سال است.

حقیقت روشن در مورد آتشفشان های مریخ

محققان اخیرا در منطقه Elysium Planitia که در نزدیکی خط استوای مریخ واقع شده، نشانه های جدیدتری از فعالیت های آتشفشانی یافته اند. این دشت وسیع، که در جنوب استان آتشفشانی الیزیوم قرار دارد، شامل چندین کوه آتشفشان بزرگ است.

اخیرا بقایای یک فوران بزرگ در منطقه ای به طول ۳۲ کیلومتر و عرض تقریبا ۱۳ کیلومتر مشاهده شده است.

به گفته جف اندروز-هانا، استادیار آزمایشگاه سیاره قمری UArizona: “هنگامی که برای اولین بار متوجه این فوران شدیم، فهمیدیم که این مورد یک چیز خاص است. این بقایا بر خلاف هر چیز دیگری بود که در منطقه یا در تمام مریخ یافت می شد و بیشتر شبیه ویژگی های ایجاد شده در اثر فوران های آتشفشانی قدیمی در ماه و عطارد بود.”

به نظر می رسد بیشتر نشانه های آتشفشان در مریخ، مشابه آتشفشان های ایسلند، نتایج جریان آهسته، باشد. یک مطالعه اخیر همچنین آتشفشان های فعال مشابهی در سطح ناهید را نشان می دهد.

بخوانید: ۱۰ واقعیت عجیب درباره ستاره شناشی و فضا

براساس گزارشات، فرودگر اینسایت (InSight) ناسا، از زمان فرود بر روی سطح مریخ، دو جفت زمین لرزه از منطقه Cerberus Fossae را حس کرده است.

به گفته تیم عملیاتی فرودگر اینسایت، این فرودگر، دو زمین لرزه شدید و واضح را که از مکانی از مریخ به نام Cerberus Fossae نشات گرفته اند شناسایی کرده است- همان مکانی که در اوایل ماموریت دو زمین لرزه شدید دیده شده بود. بزرگی زمین لرزه های جدید ۳.۳ و ۳.۱ ریشتر است. زمین لرزه های قبلی ۳.۶ و ۳.۵ ریشتر بودند. اینسایت تاکنون بیش از ۵۰۰ زمین لرزه را ثبت کرده است، اما چهار مورد از آن ها به دلیل سیگنال های واضح برای کاوش در فضای داخلی سیاره انتخاب شده است. “

کاوش در مریخ می تواند درک علمی جدیدی از تغییرات آب و هوایی و روند تبدیل یک جهان گرم و مرطوب به یک مکان بایر به ما ارائه دهد. با کاوش و درک مریخ، ممکن است بینش کلیدی در مورد گذشته و آینده دنیای خود بدست آوریم.

زمانی تصور می شد مریخ جهانی مرده است، اما به نظر می رسد حداقل از نظر زمین شناسان، مریخ در حال نشان دادن علائمی از حیات است.

بخوانید: اسپیس ایکس و رویای ساخت کلونی انسان در مریخ

احمد عسکری

احمد عسکری نویسنده ارشد بخش علم و تکنولوژی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با تکنولوژی مثل اخبار تکنولوژی، اینترنت و تاثرات تکنولوژی بر زندگی انسان می نویسد. شما می توانید او را در اینستاگرام با نام کاربری @ahmadaskari48 دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *