// //
تکنولوژیعلم و تکنولوژی

معرفی ترندهای تکنولوژی پزشکی 2020

در طول سال ۲۰۲۰ و آغاز یک دهه جدید، پیش بینی می شود تحولات نوظهور در حوزه فناوری، تاثیر زیادی در دنیای پزشکی داشته باشند. این تکنولوژی های جدید از هوش مصنوعی گرفته تا قابلیت های ۵G و رباتیک، چگونگی انجام  کارها در صنعت پزشکی را تغییر داده و عملکرد پزشکان برای ارائه خدمات درمانی را بهبود می بخشند. تکنولوژی های پزشکی به طور مداوم در حال تکامل هستند و اغلب امکانات درمانی یا نظارتی بیشتری را ارائه می دهند.

در ادامه این مطلب، به چند نمونه  از ترندهای تکنولوژی پزشکی ۲۰۲۰ اشاره خواهیم کرد که به لطف آن ها، هم کیفیت خدمات بهبود می یابند و هم موجب راحتی کادر درمان می شوند.

 1- هوش مصنوعی (AI)

تکنولوژی-پزشکی-2020
نقش هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

هوش مصنوعی (AI)، روش های جدید و موثرتری را برای شناسایی، تشخیص و معالجه بیماران ارائه می دهد. استفاده از هوش مصنوعی می تواند موجب صرفه جویی میلیاردها دلار در صنعت پزشکی شده و همچنین با بهبود دقت فرآیندها، کیفیت مراقبت از بیمار را افزایش دهد. با افزایش تقاضا و چالش های فزاینده ای که صنعت پزشکی در معالجه تعداد زیاد بیماران با آن روبروست، هوش مصنوعی می تواند برخی از فشارهای کادر درمان را کاهش دهد. هوش مصنوعی می تواند در تشخیص بیماری های خاص، اتوماسیون فرآیندها و عملیات مختلف، کمک به تسریع امور اداری بیمارستان ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری نوظهور به طور قابل توجهی امر مراقبت از بیماران را بهبود خواهد بخشید.

۲- قابلیت ۵G

فناوری-بی-سیم-5g
استفاده از تکنولوژی ۵g در صنعت پزشکی

یکی دیگر از پیشرفت های تکنولوژی که باید در پزشکی منتظر آن باشیم، قابلیت ۵G است. این پیشرفت می تواند با افزایش سرعت پردازش سیستم “پزشکی از راه دور”، موجب بهبود مراقبت ها در مناطق روستایی شود. سرعت پردازش، بسیار مهم است زیرا به پزشکان امکان می دهد تا بیماران را از راه دور و به طور صحیح کنترل کنند. قابلیت های ۵G، بکارگیری هوش مصنوعی در زمینه های مختلف را افزایش داده و بنابراین، موجب بهبود مراقبت از بیماران در سراسر جهان می شود.

۳- تکنولوژی رباتیک

جراحی-رباتیک
رباتیک در پزشکی

در کنار قابلیت های AI و ۵G، یکی دیگر از ترندهای بزرگ تکنولوژی پزشکی ۲۰۲۰، تکنولوژی رباتیک است. در پزشکی، از ربات ها به روش های مختلفی، از کمک به پزشکان برای معاینه و معالجه بیماران در مناطق روستایی از طریق پزشکی از راه دور گرفته تا کمک به جراحان در اتاق عمل، استفاده می شود. تکنولوژی رباتیک در پزشکی جای زیادی برای رشد دارد و می تواند با اتوماسیون بسیاری از فرآیندها، منجر به کاهش هزینه ها در بیمارستان ها شود. پزشکان انتظار دارند در آینده، ۲۵ درصد از کارها به صورت خودکار انجام شود. از آنجا که بخش بزرگی از کارهای پزشکی می تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود، بیش از ۳۰ درصد از پزشکان قصد دارند کلاس های AI بگذرانند.

۴- تجویز نسخه مجازی

از دیگر تکنولوژی های پزشکی ۲۰۲۰، می توان به تجویز نسخه به صورت آنلاین اشاره نمود. شاید الکسا، بازار دستیارهای شخصی دیجیتال را در اختیار داشته باشد، اما صنعت پزشکی در حال آزمایش این تکنولوژی برای صرفه جویی در وقت و کمک به کار پزشکان است.

برای مثال از آن جا که وارد کردن اطلاعات به سوابق الکترونیکی سلامت (EHR) برای پزشکان کاری دشوار است، شرکت Cerner در حال همکاری با Amazon Transcribe Medical برای تهیه یک نسخه مجازی می باشد که در آن تعاملات بین پزشک و بیمار دریافت شده و به طور خودکار این اطلاعات در EHR ادغام می گردد.

۵- چت بات ها

چت-بات-ها
چت بات

مکالمات خودکار با چت بات ها، با پاسخ دادن به سوالات بیمار و ارائه اطلاعات با پیام های متنی، وقفه ها را کاهش می دهد. برای مثال در بخش ۲۸ اورژانس مرکز بهداشت Banner، بات ها به عنوان یک دربان مجازی عمل کرده و خدمات و اطلاعاتی را به بیمارانی که منتظر نتایج آزمایش و غیره هستند، ارائه می دهند.

به گفته گرِگ کِفِر از LifeLink، در طی شش ماه، چت بات ها توانستند بیش از ۸۶۰ هزار تعامل را با ۳۰۰ هزار بیمار انجام دهند. از این رو این بات ها میزان قابل توجهی از زمان کادر درمان را آزاد می کنند و این امر موجب می شود کادر درمان بتوانند بر روی موارد مهمتری تمرکز کنند.

استفاده از فن آوری های در حال توسعه به منظور ارتقاء بخش پزشکی، نه تنها بیماران، بلکه کارکنان پزشکی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. فناوری های جدید ضمن ایجاد مشکلات جدید، راه حل هایی را نیز ارائه می دهند. بزرگترین مشکلی که در رابطه با فناوری های جدید وجود دارد، “نیاز به آموزش” است. همانطور که سیستم پزشکی پیشرفته و خودکار می شود، کارکنان مراقبت های بهداشتی نیز باید برای کسب مهارت های فن آوری که در گذشته مورد نیاز نبودند، تلاش بیشتری کنند. تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است و بنابراین، کارکنان مراقبت های بهداشتی باید به طور مداوم یاد بگیرند تا بتوانند بیماران را با کارآمدترین و موثرترین روش ها درمان کنند.

تکامل تکنولوژی، راه حل های امیدوار کننده ای را برای چالش هایی که حوزه بهداشت و درمان با آن روبرو هستند ایجاد می کند. هوش مصنوعی، افزایش قابلیت های ۵G، تکنولوژی رباتیک، تجویز نسخه مجازی و چت بات ها، تنها تعدادی از پیشرفت های فناوری هستند که می توان در سال ۲۰۲۰  و همچنین سال های پیش رو، انتظار آن را داشت.

منابع

greenlightmedical

staffcare

احمد عسکری

احمد عسکری نویسنده ارشد بخش علم و تکنولوژی در پیتونیک است. او در مورد موضوعات مرتبط با تکنولوژی مثل اخبار تکنولوژی، اینترنت و تاثرات تکنولوژی بر زندگی انسان می نویسد. شما می توانید او را در اینستاگرام با نام کاربری @ahmadaskari48 دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *